
maandag, december 23, 2002
Bruce Weber werd in 1946 geboren in Greensburg, Pennsylvania. Hij volgde secundair onderwijs in Princeton en vervolgens hogere studies aan de universiteit van Denison, Ohio. Hij vervolmaakte zijn kennis aan diverse kunst- en filmacademies van de Universiteit van New York. Hij volgde ook les aan de New School for Social Research, New York City.
Weber geniet internationale faam als fotograaf en regisseur. Hij publiceerde foto’s in de magazines Conde Nast, Rolling Stone en LIFE. Zijn werk kent veel succes en werd tentoongesteld in musea en galerijen over de hele wereld. Zijn foto’s maken deel uit van de permanente collecties van het Victoria and Albert Museum in Londen en de afdeling Fotografie van de stad Parijs.
Twee jaren na elkaar, in 1988 en 1989 werd hij bekroond met de prijs voor de beste documentaire, toegekend door de International Documentary Association, voor zijn twee eerste films, « Broken Noses » en « Let’s Get Lost ». Zijn film « Let’s Get Lost » - twee uur uit het leven van de grote jazz-muzikant Chet Baker - werd genomineerd voor een Academy Award voor de beste documentaire in 1989. De muziek van de film stond lange tijd op nummer één en blijft de meest gevraagde Chet Baker-compilatie.
Bruce Weber is ook de auteur van een sublieme reeks van vijf spots voor een Italiaans kledingbedrijf, die in 1986 de prijs voor de beste reclamefilm in de wacht sleepte in Cannes. In 1991 maakt hij twee video’s, één voor Chris Isaak en één voor The Pet Shop Boys, die door Music Week’s werd uitgeroepen tot Video of the Year. Hij maakte ook reclamespots voor Calvin Klein en Revlon.
Het werk van Bruce werd in de loop der jaren vaak bekroond en hij ontving tevens de meest prestigieuze prijs van allemaal, « The Living Legend Award for Photography and Film », van het Pratt Institute of Art. Dit jaar kreeg hij de opdracht voor de gerenommeerde Pirelli-kalender.
November, foto Bruce Weber
Weber geniet internationale faam als fotograaf en regisseur. Hij publiceerde foto’s in de magazines Conde Nast, Rolling Stone en LIFE. Zijn werk kent veel succes en werd tentoongesteld in musea en galerijen over de hele wereld. Zijn foto’s maken deel uit van de permanente collecties van het Victoria and Albert Museum in Londen en de afdeling Fotografie van de stad Parijs.
Twee jaren na elkaar, in 1988 en 1989 werd hij bekroond met de prijs voor de beste documentaire, toegekend door de International Documentary Association, voor zijn twee eerste films, « Broken Noses » en « Let’s Get Lost ». Zijn film « Let’s Get Lost » - twee uur uit het leven van de grote jazz-muzikant Chet Baker - werd genomineerd voor een Academy Award voor de beste documentaire in 1989. De muziek van de film stond lange tijd op nummer één en blijft de meest gevraagde Chet Baker-compilatie.
Bruce Weber is ook de auteur van een sublieme reeks van vijf spots voor een Italiaans kledingbedrijf, die in 1986 de prijs voor de beste reclamefilm in de wacht sleepte in Cannes. In 1991 maakt hij twee video’s, één voor Chris Isaak en één voor The Pet Shop Boys, die door Music Week’s werd uitgeroepen tot Video of the Year. Hij maakte ook reclamespots voor Calvin Klein en Revlon.
Het werk van Bruce werd in de loop der jaren vaak bekroond en hij ontving tevens de meest prestigieuze prijs van allemaal, « The Living Legend Award for Photography and Film », van het Pratt Institute of Art. Dit jaar kreeg hij de opdracht voor de gerenommeerde Pirelli-kalender.

November, foto Bruce Weber